Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Jak pozyskać klientów z najbliższej okolicy? Pozycjonowanie regionalne Google

Dawid 22 lutego 2024

Prowadzisz lokalny zakład fryzjerski, osiedlowy warzywniak albo niewielką kawiarnię lub restaurację? Chcesz wyróżnić się na tle konkurencji, zdobyć popularność i zwiększyć rozpoznawalność w okolicy, jednak nie wiesz, w jaki sposób tego dokonać? Jak łatwo się domyślić Twoim celem nie jest tutaj dotarcie do klientów z całej Polski, na co pozwala standardowe pozycjonowanie, ale przede wszystkim zakotwiczenie w świadomości mieszkańców danego regionu. Dlatego potrzebny Ci zestaw działań ukierunkowanych na wypromowanie się w konkretnym mieście lub miejscowości. Z pomocą dla małych biznesów przychodzi regionalne pozycjonowanie (pozycjonowanie lokalne) stron w wykonaniu specjalistów z profesjonalnej agencji marketingu internetowego.

Już teraz sprawdź, co zrobić, żeby zaistnieć na lokalnym rynku z oferowanym produktem lub usługą, a więc przyciągnąć uwagę osób z najbliższego otoczenia i przekształcić ich w lojalnych klientów. Zobacz, jak działa pozycjonowanie regionalne w wyszukiwarce Google, poznaj najważniejsze korzyści wynikające z wdrożenia właśnie takiej strategii SEO i przekonaj się, czy taka optymalizacja firmowej strony www to rozwiązanie skrojone na miarę potrzeb prowadzonego przez Ciebie biznesu oraz danej lokalizacji!

Spis treści:

Czym jest pozycjonowanie regionalne (lokalne)? Definicja

Pozycjonowanie regionalne w Google (lokalne pozycjonowanie stron internetowych) to działania SEO, które mają zoptymalizować witrynę tak, aby wyświetlała się ona na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania w odniesieniu do lokalnych fraz kluczowych (zapytań o charakterze lokalnym). Promowaniu podlega również wizytówka Google Moja Firma w Google Maps. Stosowanie tego typu strategii zawsze odnosi się do konkretnego miejsca i jest możliwe za sprawą automatycznej geolokalizacji.

Trzeba mieć świadomość, że pozycjonowanie lokalne, podobnie jak pozycjonowanie ogólne, to wieloetapowy, rozłożony w czasie proces, który należy starannie zaplanować. Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku kompleksowa oraz spójna koncepcja jest kluczem do sukcesu. Warto pamiętać, że pożądane rezultaty nie pojawiają się z dnia na dzień. Takie przedsięwzięcie wymaga ciągłej pracy, dostosowywania strategii do zmieniających się algorytmów wyszukiwarek i zachowań użytkowników, a także monitorowania wyników oraz optymalizowania działań marketingowych.

Regionalne pozycjonowanie – przykłady fraz lokalnych

Pozycjonowanie lokalne odnosi się do słów kluczowych związanych z branżą, w jakich działa dany podmiot oraz jego lokalizacji (np. miejscowości, miasta, dzielnicy, a niekiedy nawet ulicy, krainy geograficznej, czy województwa, powiatu, gminy).

Jako przykłady można wskazać następujące sformułowania, które w wyszukiwarkę wpisuje użytkownik zainteresowany produktem lub usługą w danym regionie:

  • „hydraulik Wrocław”,
  • „pomoc drogowa Tarnów i okolice”,
  • „fryzjer koło mnie”,
  • „tani mechanik w Rzeszowie o okolicach”,
  • „polecany hotel z basenem Gdynia”,
  • „smażalnia ryb Sopot”,
  • „pensjonat podkarpackie”,
  • „pizzeria Poznań”,
  • „dentysta dziecięcy Sandomierz”,
  • „najlepszy fotograf Szczecin”,
  • „notariusz woj. małopolskie”,
  • „geodeta Lublin”,
  • „trener personalny Bydgoszcz”,
  • „psycholog Białystok”,
  • „fizjoterapeuta Zielona Góra”,
  • „lekarz medycyny pracy Świnoujście”,
  • albo „radca prawny w Łodzi”.

Jeśli zostanie wyszukana fraza w takim stylu, za sprawą pozycjonowania regionalnego zainteresowana osoba otrzymuje listę, na której zaprezentowane są lokalne firmy wraz z danymi umożliwiającymi natychmiastowe nawiązanie z nimi kontaktu (m.in. godziny otwarcia, numer telefonu, czy dokładny adres firmy wraz ze wskazaniem jej lokalizacji na mapie).

wyniki wyszukiwania dla frazy lokalnej: „pizzeria Tarnów” – wyświetlanie również na Mapach Google

wyniki wyszukiwania dla frazy lokalnej: „fryzjer Wrocław” – wyświetlanie również na Mapach Google

Dla kogo jest pozycjonowanie regionalne Google? Przykłady biznesów

SEO lokalne powinno szczególnie zainteresować przedsiębiorstwa działające na terenie danego regionu i obsługujące swoje najbliższe sąsiedztwo: kwiaciarnie, obiekty gastronomiczne (np. firmy cateringowe, restauracje, kawiarnie, bary, cukiernie, czy piekarnie), salony kosmetyczne, zakłady fryzjerskie, warsztaty samochodowe, obiekty noclegowe (np. hotele, pensjonaty, motele, czy pola biwakowe), gabinety lekarskie (np. alergolog, stomatolog, dermatolog, okulista, czy pediatra), firmy budowlane i remontowe, kancelarie prawne, agencje nieruchomości, gabinety weterynaryjne, ośrodki szkolenia kierowców, serwisy komputerowe, biura księgowe, przedsiębiorstwa transportowe, siłownie i kluby fitness, lokale użytkowe pod wynajem na organizację różnych wydarzeń i uroczystości (np. osiemnastek, wesel, półmetków, czy studniówek) oraz wszelkie sklepy stacjonarne, które nie oferują sprzedaży online.

To właśnie w przypadku tych prowadzonych lokalnie biznesów pozycjonowanie lokalne może stać się strzałem w dziesiątkę i trampoliną do dalszego rozwoju, zwłaszcza jeśli te firmy dysponują stosunkowo niewielkim budżetem, jaki mogą przeznaczyć na działania marketingowe.

Jakie są zalety pozycjonowania regionalnego Google?

Staranne zaplanowane oraz poprawne wdrożenie strategii lokalnego SEO generuje liczne korzyści. Najważniejsze zalety charakterystyczne dla pozycjonowania regionalnego w organicznych wynikach wyszukiwania Google to na przykład:

  • zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania oraz utrzymanie jej na wysokiej pozycji,
  • precyzyjne dopasowanie – dotarcie do grupy odbiorców z bezpośredniego otoczenia, którzy są faktycznie zainteresowani określoną ofertą,
  • ograniczenie przypadkowego i niepotrzebnego ruchu na stronie,
  • wyższy współczynnik konwersji i większa sprzedaż,
  • pozyskanie nowych klientów,
  • wyróżnienie się i skuteczne wyprzedzenie konkurencji działającej lokalnie w tej samej branży,
  • szybsze dotarcie do potencjalnych klientów dzięki mniejszej konkurencji (brak konieczności konkurowania z przedsiębiorstwami uznawanymi na monopolistów w danym kraju),
  • niższe koszty kampanii marketingowej bazującej na tej technice SEO,
  • zwiększenie rozpoznawalności i wzmocnienie zaufania do marki,
  • budowanie długotrwałych relacji z lokalną społecznością,
  • rozwój biznesu funkcjonującego na konkretnym obszarze geograficznym.

Wymienione profity jednoznacznie pokazują, że regionalne pozycjonowanie sklepu lub punktu usługowego skrywa w sobie olbrzymi potencjał, którego nie można ignorować. Każdy przedsiębiorca działający na ograniczonym obszarze powinien mieć świadomość, że w jego przypadku skuteczne pozycjonowanie to takie, które uwzględnia lokalne zapytania i słowa kluczowe, a więc stanowi odpowiedź na rzeczywiste zapotrzebowanie osób zainteresowanych zakupem produktów w ściśle wskazanym miejscu lub skorzystaniem z usług w konkretnej lokalizacji. Ty również możesz stać się dominującym graczem na lokalnym rynku – zainwestuj w pozycjonowanie regionalne.

Pozycjonowanie regionalne krok po kroku – trzymaj się tych zasad!

Co robić, aby efekty pozycjonowania lokalnego w Google były jak najlepsze i konkretny biznes rzeczywiście mógł wyróżnić się na tle firm działających na danym obszarze – w określonym mieście albo na terenie? Przeczytaj, zapamiętaj i zastosuj w praktyce poniższe porady:

  • Przystąpienie do regionalnego pozycjonowania fraz powinien poprzedzić profesjonalny audyt SEO będący analizą i oceną strony internetowej, która uwzględnia czynniki decydujące o widoczności witryny w wynikach wyszukiwania – jego wynik stanowi podstawę dla opracowania strategii pozycjonowania.
  • Konieczne jest założenie i zoptymalizowanie wizytówki Google Moja Firma (GMF), czyli bezpłatnego Profilu Firmy w Google, wyświetlającego się w wynikach wyszukiwania na podstronie Mapy Google (umieszcza się tam informacje takie jak: nazwa firmy, kategoria działalności, adres i dane kontaktowe, opis oferty, czy link do strony www).
  • W pozycjonowaniu regionalnym witryny w Google istotne znaczenie ma prawidłowy dobór geolokalizacyjnych słów kluczowych (pasujących zarówno do konkretnej lokalizacji, jak i biznesu, którego dotyczą) – nie ma tu miejsca na wróżenie z fusów, tylko trzeba dokonać analizy i wspomagać się specjalistycznymi narzędziami, na przykład: Senuto, SEMrush, SurferSEO, czy Ahrefs.
  • Działasz w danym regionie, jednak Twoja firma ma kilka filii w różnych miastach? Informację o każdej z tych lokalizacji umieść na osobnej podstronie, aby klient od razu trafił w odpowiednie miejsce. Dla biznesu z województwa małopolskiego będą to na przykład podstrony z następującymi linkami: xyz.pl/hydraulik-tarnow, xyz.pl/hydraulik-bochnia, xyz.pl/hydraulik-brzesko, czy xyz.pl/hydraulik-krakow.
  • Również w przypadku pozycjonowania lokalnego strzałem w dziesiątkę może okazać się prowadzenie firmowego bloga na Twojej stronie internetowej i regularne publikowanie tam wysokiej jakości artykułów, dzięki czemu można edukować klientów i zaistnieć w świadomości odbiorców jako autorytet w danej dziedzinie, któremu warto zaufać, kupując produkty z jego asortymentu albo korzystając z oferowanych przez niego usług (dodatkowo z poszczególnych artykułów możesz linkować do najważniejszych podstron).
  • Pozycjonowanie fraz lokalnych (również tych typu long-tail) stanowi podstawę SEO skupiającego się na danym regionie – rozbudowane frazy z długim ogonem to szczegółowe hasła składające się zwykle z więcej niż 3 słów, oto przykłady: „najlepsza pizza w centrum Krakowa”, „noclegi blisko plaży Gdynia Orłowo”, „kursy języka angielskiego dla dzieci Gdańsk Wrzeszcz”, „naprawa rowerów Łódź Piotrkowska”, „tanie dania obiadowe Tarnów” albo „indywidualne zajęcia jogi dla początkujących w Rzeszowie”.

SEO regionalne dla Twojej firmy – podsumowanie

W przypadku pozycjonowania regionalnego, oprócz przeprowadzenia audytu SEO i dokonania optymalizacji technicznej strony www, fundamentem jest zwrócenie uwagi na to, że każda lokalna społeczność ma własną, unikalną tożsamość, odróżniającą ją od innych zbiorowości. W zależności od aktualnego miejsca zamieszkania ludzie mają odmienne preferencje, oczekiwania oraz zwyczaje zakupowe (np. wyraźne różnice w tym zakresie występują pomiędzy mieszkańcami dużego miasta a osobami zamieszkującymi niewielką miejscowość). Warto uwzględniać te cechy charakterystyczne, aby celować precyzyjnie w określoną grupę odbiorców i dostarczać jej spersonalizowany komunikat, stanowiący odpowiedź na jej rzeczywiste potrzeby. Bez dwóch zdań zostanie to docenione!

Właśnie w ten sposób staniesz się lokalnym liderem w swojej branży i pierwszym wyborem dla ludzi z Twojej okolicy – daj się zauważyć w regionie za sprawą skutecznego SEO dopasowanego do wyszukiwania lokalnego. W najbliższym czasie masz w planach rozszerzenie zakresu wykonywanej działalności? Pozycjonowanie lokalne w Google zda egzamin także w takim przypadku, ponieważ jednocześnie takie podejście może być dobrym startem ku funkcjonowaniu w skali makro. Zatem nawet myśląc globalne, pamiętaj, aby udoskonalać lokalne wyniki wyszukiwania i skupiać się na tym, żeby pozyskiwać oddanych klientów w najbliższym środowisku, a będzie to Twoją silną kartą przetargową.