Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Jak szybko zaindeksować stronę w Google?

Dawid 25 marca 2024

Osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google jest niezwykle istotne dla każdej witryny, dążącej do sukcesu w przestrzeni online. Jednakże, aby zdobyć uwagę użytkowników i generować ruch na stronie, konieczne jest szybkie zaindeksowanie strony w Google.

W naszym przewodniku eksperckim przyjrzymy się z bliska strategiom i praktykom, które pozwolą Ci szybko zindeksować Twoją stronę w Google. Niezależnie od tego, czy jesteś nowym graczem na rynku, czy doświadczonym webmasterem, nasze wskazówki pomogą Ci zwiększyć widoczność Twojej witryny, przyciągnąć nowych użytkowników i osiągnąć lepsze wyniki w wyszukiwarce. Przekonaj się jak szybko zaindeksować stronę w Google.

Spis treści:

Czym jest indeksowanie strony?

Indeksowanie strony w Google to proces, w którym roboty wyszukiwarek przeszukują treść strony i zapisują ją w swojej bazie danych, tworząc indeks. Jest to kluczowy element dla optymalizacji SEO, ponieważ pozwala wyszukiwarkom efektywnie indeksować i wyświetlać treści z danej strony w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu użytkownicy mogą łatwo znaleźć interesujące ich informacje w sieci.

Indeksacja ma bardzo duże znaczenie dla widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Im lepiej zaindeksowana jest domena, tym większa szansa, że będzie wyświetlana w odpowiedzi na zapytania użytkowników. Indeksowanie należy do crawlerów, które są robotami przeglądającymi treści dostępne w Internecie. Ich głównym celem jest indeksowanie stron internetowych, aby umożliwić ich późniejsze odnalezienie przez użytkowników wyszukiwarki. Crawlery działają na podstawie algorytmów, które określają, jakie strony są przeglądane, jak często i w jaki sposób. Dzięki temu Google może stale aktualizować swoje wyniki, zapewniając użytkownikom najbardziej aktualne i trafne rezultaty wyszukiwania.

Jak zaindeksować stronę?

Indeksacja to automatyczny proces, który w zasadzie dzieje się sam. Twoja strona jest regularnie odwiedzana przez crawlery, które weryfikują wszystko z największą dokładnością. Zazwyczaj trwa to od kilku godzin do nawet kilku tygodni. Jak szybko zaindeksować stronę? Z pomocą przychodzi Google Search Console, a dokładnie jego funkcja „Prośba o indeksowanie”, która jest jednym z najlepszych sposobów na zgłoszenie nowej strony do indeksacji. Ta bezpłatna usługa oferowana przez Google umożliwia właścicielom witryn monitorowanie wydajności ich stron w wynikach wyszukiwania. Dodając swoją witrynę do Google Search Console, można śledzić, jak Google indeksuje nowe strony i jak często boty odwiedzają stronę. Drugim ważnym krokiem jest użycie pliku sitemap.xml. Powinien zawierać on listę podstron, która pomaga robotom wyszukiwarek w szybszym „dotarciu” do wszystkich adresów URL w serwisie. Dodanie pliku sitemap.xml do witryny pozwoli botom Google na szybsze i skuteczniejsze indeksowanie stron internetowych.

Nie można też zapominać o znaczeniu linków zewnętrznych i wewnętrznych dla procesu indeksacji. Linki zewnętrzne, zwłaszcza te pochodzące z wysokiej jakości i powiązanych tematycznie stron, pomagają w budowaniu autorytetu i wiarygodności witryny w oczach wyszukiwarek. Linki wewnętrzne ułatwiają natomiast poruszanie się robotom po stronie i szybsze dotarcie do strony, którą chcesz zaindeksować.

Jeśli chcesz masowo zgłosić listę adresów URL wykorzystaj interfejs Indexing API, który umożliwi Google zaplanować nowe indeksowanie stron. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj: https://developers.google.com/search/apis/indexing-api/v3/quickstart?hl=pl

Jakie strony nie muszą być indeksowane?

Dbanie o to, aby nasza witryna była odpowiednio widoczna w wynikach wyszukiwania to kluczowy element strategii marketingowej online. Jednakże nie wszystkie strony na naszej stronie internetowej muszą być dostępne dla robotów wyszukiwarek. Istnieją pewne podstrony, których indeksowanie może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Strony, które powinno się wykluczyć z możliwości indeksacji (najlepiej przy pomocy tagu noindex lub opcjonalnie za pomocą pliku robots.txt):

  • regulamin,
  • polityka prywatności,
  • polityka cookies,
  • strona logowania,
  • formularze rejestracji,
  • strona odzyskiwania hasła,
  • koszyk zakupowy,
  • strony czysto funkcjonalne i bez wartości dla użytkownika.

Co sprawdzić przed indeksacją strony?

Proces indeksacji stron internetowych w Google może być czasochłonny, jednak odpowiednie działania mogą go znacznie przyspieszyć. Optymalizacja i regularna aktualizacja strony są kluczowe dla utrzymania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Plik robots.txt

Aby poprawnie skonfigurować plik robots.txt, należy najpierw zrozumieć jego przeznaczenie. Plik ten zawiera wytyczne dla robotów wyszukiwarek dotyczące obszaru witryny, który może być indeksowany, oraz tych, które powinny zostać zignorowane. Kluczowe jest umieszczenie go w głównym katalogu witryny i zapewnienie czytelnej struktury dla robotów Google.

Jednym z typowych błędów jest nieuwzględnienie ważnych sekcji witryny w pliku robots.txt, co może prowadzić do pominięcia ich przez roboty Google podczas indeksacji. Innym częstym błędem jest niezamierzone zablokowanie dostępu do całej witryny, co ma katastrofalne skutki dla jej pozycjonowania w wynikach wyszukiwania.

Alternatywna strona zawierająca prawidłowy tag strony kanonicznej

Tag strony kanonicznej (znany też jako „canonical tag” lub „<link rel=’canonical’>”) to element HTML, który pomaga zapobiegać problemom zduplikowanej treści na stronach internetowych poprzez wskazanie wyszukiwarkom, która wersja podobnej lub identycznej treści jest „kanoniczna”, czyli preferowana do indeksowania. Tag ten jest szczególnie przydatny w sytuacjach, kiedy ta sama treść jest dostępna pod różnymi adresami URL, co może wprowadzać wyszukiwarki w błąd i prowadzić do rozproszenia wartości SEO (Search Engine Optimization) pomiędzy wiele duplikatów, zamiast skupić ją na jednej, autorytatywnej wersji strony.

Przykładem alternatywnych stron mogą być podstrony z danej kategorii:

  • https://advist.pl/blog/
  • https://advist.pl/blog/page/2/
  • https://advist.pl/blog/page/3/

Google nie będzie indeksować kolejnych stron tej samej podstrony, a jedynie główną, która prowadzi nas na sam początek. Witryny wykluczane są z indeksu celowo za pomocą tagu cannonical i nie jest to powodem do zmartwień. Zanim więc zaczniemy zastanawiać się, co jest nie tak, warto sprawdzić, czy mają one odpowiednio zaimplementowany tag kanoniczny.

Optymalizacja stron przed indeksacją

Oprócz samej indeksacji strony w Google warto zadbać także o to, aby strona była odpowiednio zoptymalizowana pod kątem wyszukiwania zarówno dla użytkowników, jak i samej wyszukiwarki. Treści na stronie powinny być wartościowe, unikalne i odpowiadać potrzebom odwiedzających. Staraj się dostarczać informacje, które są aktualne, przydatne i interesujące dla odwiedzających. Unikaj kopiowania treści z innych stron. Wybierz odpowiednie słowa kluczowe związane z tematyką Twojej strony i umieść je strategicznie m.in. w treściach, nagłówkach, meta-opisach oraz atrybutach ALT obrazków.

Pamiętaj jednak o naturalnym umiejscowieniu słów kluczowych, aby uniknąć nadmiernego nasycenia tekstu. Upewnij się, że Twoja strona ma klarowną strukturę. Używaj nagłówków (H1, H2, H3 itd.) do oznaczania sekcji treści, co ułatwia zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarek zrozumienie tematyki strony. Sprawdź także responsywność strony na różnych urządzeniach, w tym na smartfonach i tabletach. Dodatkowo zoptymalizuj szybkość ładowania strony poprzez kompresję obrazków, minimalizację kodu i wybór szybkiego hostingu.

Jak szybciej zaindeksować stronę w Google? Podsumowanie

Jeśli nadal masz wątpliwości, czy Twoja witryna została poprawnie zaindeksowana, masz dwie możliwości:

  • wykorzystaj polecenie site:nazwadomeny (np.: site:advist.pl/kontakt) bezpośrednio w wyszukiwarce Google;
  • zweryfikuj indeksacje w Google Search Console.

Pamiętaj jednak, że poprawna indeksacja strony internetowej to dopiero początek drogi do sukcesu. Oprócz widoczności dla robotów Google witryna powinna być również widoczna dla użytkowników korzystających z wyszukiwarek. W tym celu warto wprowadzić działania, które poprawią jej pozycje w Google i skierują do niej wartościowy ruch organiczny. Pozycjonowanie to krok zaraz po indeksacji, który pozwoli na wypromowanie Twojej strony internetowej i zwiększenie świadomości Twojej marki oraz ewentualnej sprzedaży.