Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Na czym polega real time marketing? Definicja pojęcia i przykłady

Karolina 19 stycznia 2024

Codziennie ma miejsce wiele mniej lub bardziej interesujących wydarzeń, które dotykają nas w różnym stopniu. Niektóre z nich są naprawdę głośne i poruszają nie tylko jednostki, ale i większe grupy ludzi. Warto je starannie wyselekcjonować oraz wykorzystywać na swoją korzyść. To sztuka, której należy się nauczyć, jeśli chce się czerpać z atutów typowych dla real time marketingu.

Zastanawiasz się, czy ta dynamiczna strategia marketingowa pasuje do Twojej marki? Nie wiesz, jak opracować kreatywny komunikat, który po udostępnieniu stanie się hitem w sieci? Masz wątpliwości co do tego, gdzie go opublikować, żeby przyczyniło się to do kreowania pozytywnego wizerunku marki i doprowadziło do osiągnięcia celu, jaki chcesz osiągnąć? Sprawdź w dalszej części artykułu, co trzeba wiedzieć o RTM-ie!

Spis treści:

RTM (real time marketing) – co to jest?

Real time marketing, określany w skrócie jako RTM, niekiedy nazywany też newsjackingiem to marketing w czasie rzeczywistym, który w swoich kampaniach promocyjnych świadomie nawiązuje do rozpoznawalnych wydarzeń i bazuje na związanych z nimi skojarzeniach. Content o takim charakterze, składający się zwykle z tekstu i grafiki (bardzo często przyjmuje postać zabawnych memów), jest udostępniany w mediach społecznościowych, co pozwala marketingowcom na wchodzenie w interakcję z odbiorcami sformułowanego tak przekazu oraz dalsze rozpowszechnianie tego internetowego trendu. Viralowego charakteru może też dodać specjalny hashtag dotyczący sytuacji, która aktualnie cieszy się dużą popularnością wśród danego grona odbiorców.

Jakie są zasady dobrego real time marketingu?

Do czynników, które decydują o sukcesie real time marketingu zalicza się przede wszystkim refleks i szybką reakcję (im później materiał się pojawi, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że wzbudzi zainteresowanie, a więc okazuje się, że czas to pieniądz) oraz spójność ze strategią komunikacyjną marki. Przy tworzeniu przemyślanego, chwytliwego i spersonalizowanego komunikatu, który można sklasyfikować jako RTM, istotną rolę odgrywa: elastyczność, oryginalność, autentyczność, relewantność, kreatywność, humor, błyskotliwość, spontaniczność, ale i wyczucie smaku i brak nachalności, aby swoim żartem nie przekroczyć jakiejś granicy. Istotnym elementem jest również to, żeby post komentujący otaczającą rzeczywistość był atrakcyjny wizualnie i przyciągał wzrok, natomiast sama treść ma być unikatowa oraz merytoryczna.

A żeby znaleźć nowy temat, trzeba mieć oczy szeroko otwarte i cały czas monitorować, czy nie dzieje się coś, co można byłoby jakoś ciekawie wykorzystać w ramach działań marketingowych prowadzonych dla swojej marki. Warto robić dobry research, a pomóc w tym może Google Trends i inne narzędzia do monitorowania trendów w sieci. Trafionym pomysłem jest także śledzenie w Internecie, jak różne marki reagują na bieżące wydarzenia i inspirowanie się ich działaniami z zakresu RTM.

Real time marketing – przykłady

Real time marketing zyskuje popularność głównie dlatego, że umiejętnie zaplanowany potrafi przynieść pożądane rezultaty. Marki chętnie czerpią z potencjału drzemiącego w tej strategii, a ich komunikat udostępniany w social media jest wtedy reakcją na bieżące wydarzenia (mające miejsce w Polsce lub za granicą): polityczne, społeczne, sportowe albo kulturowe, często dotyczy też sytuacji z życia celebrytów. Które z nich radzą sobie najlepiej? Na uwagę zasługuje m.in. RTM Ikea, jak również ten, na który stawiają marketerzy: LEGO, KFC, McDonald’s, InPost oraz sieć sklepów Żabka, Lidl, Aldi, Biedronka, czy Castorama.

Interesuje Cię tematyka real time marketingu w wykonaniu specjalistów w tej dziedzinie? Obserwuj ich oficjalne profile w mediach społecznościowych, a na pewno nie ominie Cię żaden post na Facebooku, Instagramie lub platformie X (dawniej Twitter), który przygotowano właśnie w duchu RTM!

Jakie zalety i wady ma real-time marketing?

Najważniejsze korzyści, jakie real time marketing i wpisywanie się w kulturę natychmiastowości przynosi markom to na przykład: promocja produktu lub usługi, przyciągnięcie uwagi grupy docelowej, wzmacnianie relacji z dotychczasowymi odbiorcami i dotarcie nowych, budowanie świadomości marki wśród konsumentów, możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji oraz angażowanie społeczności wokół marki. Dodatkowo robienie i publikowanie RTM-ów nie jest drogie.

Z kolei słabe strony, które można zauważyć w przypadku tej strategii to między innymi konieczność uzbrojenia się w cierpliwość oraz ciągłego trzymania ręki na pulsie i analizowania tego, co się dzieje, aby znaleźć odpowiedni pretekst do skorzystania z RTM. Ponadto za mankament uznaje się ryzyko podejmowania szybkich, lecz niewłaściwych decyzji, które mogą zagrozić wizerunkowi marki. Real time marketing nie może być też nadużywany, ponieważ po prostu się znudzi, spowszednieje i stanie się standardem niewywołującym oczekiwanych emocji.