Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Szybkie pozycjonowanie strony – czy jest możliwe?

Dawid 20 marca 2024

Obserwując otaczającą nas rzeczywistość, można stwierdzić, że żyjemy w erze ciągłego pośpiechu. Bardzo często ludzie przypisują największą wartość wyłącznie temu, co przychodzi w stosunkowo krótkim czasie. Dla wielu osób liczy się tylko jak najszybsze osiąganie zamierzonych rezultatów (dotyczy to celów zawodowych, ale też osobistych planów). Przykłady tego zjawiska dostrzegają między innymi specjaliści od marketingu internetowego, od których klienci niekiedy wymagają gwarancji uzyskania natychmiastowych efektów (między innymi w zakresie szybkiego pozycjonowania stron www i wyróżnienia się w ten sposób na tle konkurencji).

Czy złożenie takiej obietnicy jest w ogóle możliwe, a dobre wyniki mogą pojawić się niemal od razu? Czy szybkie pozycjonowanie stron idzie w parze ze skutecznością działań realizowanych w zakresie przyjętej strategii SEO? Jak długo trzeba czekać, aż konkretna witryna zacznie zajmować coraz wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google na wskazane słowa kluczowe? Tydzień? Miesiąc? A może rok? Sprawdź, co warto wiedzieć na temat szybkiego pozycjonowania i przekonaj się, czy ten proces zawsze wystawia na próbę cierpliwość właścicieli stron internetowych!

Spis treści:

Skuteczne pozycjonowanie stron – jakie może przynieść efekty?

Analizując, ile trwa proces SEO strony od momentu wdrożenia pierwszych działań tego typu, aż do uzyskania oczekiwanych rezultatów, warto zastanowić się nad tym, na co tak naprawdę się czeka, stawiając na szybkie pozycjonowanie strony internetowej? Najczęściej dąży się do:

  • zajęcia czołowych pozycji w wynikach wyszukiwania na określone frazy i słowa kluczowe,
  • zwielokrotnienia liczby wejść na stronę www z organicznych wyników wyszukiwania,
  • wzrostu widoczności konkretnych słów kluczowych w TOP10,
  • dotarcia do odbiorców rzeczywiście zainteresowanych daną ofertą albo informacjami zamieszczanymi na Twojej stronie,
  • budowania rozpoznawalności marki w wirtualnej przestrzeni,
  • wzrostu zaufania do marki poprzez kreowanie jej autorytetu,
  • maksymalizacji liczby konwersji (np. rejestracji konta, zapisania się do newslettera, wypełnienia formularza czy pobrania pliku),
  • zwiększenia sprzedaży (w przypadku sklepów internetowych),
  • zdobywania przewagi nad konkurencją działającą w tej samej branży.

Punkt wyjścia stanowi więc konkretne wskazanie celów, do jakich się dąży, aby można było jak najbardziej precyzyjnie oszacować prognozowany czas oczekiwania na pojawienie się odpowiednich rezultatów.

Jak długo czeka się na efekty pozycjonowania?

Wiedząc, do czego zwykle dąży się w zakresie szybkiego pozycjonowania strony w Google, należy więc udzielić odpowiedzi na kluczowe pytanie, które brzmi: kiedy widoczne są efekty strategii pozycjonowania strony? Odpowiedź, jakiej trzeba tu udzielić, to sformułowanie doskonale znane wszystkim osobom ze świata SEO, a więc „to zależy”. Nie ma możliwości, żeby jednoznacznie wskazać jakiś konkretny termin, który sprawdzi się bez względu na zaistniałe okoliczności. Na dobrą sprawę każda sytuacja jest inna, przez co konieczne jest indywidualne podejście, choć oczywiście można wskazać pewne orientacyjne ramy czasowe, stanowiące swego rodzaju podpowiedź i wskazówkę.

Zatem, jaki jest czas potrzebny na pozycjonowanie strony internetowej? Przyjmując racjonalne podejście do tego zagadnienia, można pokusić się o stwierdzenie, że pierwsze efekty są zauważalne od 3 do 12 miesięcy od momentu rozpoczęcia prowadzenia działań SEO na konkretnej witrynie. Wskazanie takiego przedziału czasowego jako odpowiedź na pytanie: ile czeka się na rezultaty pozycjonowania, jest najbezpieczniejszą opcją. To długo, czy krótko? Wszystko zależy od przyjętej perspektywy.

Bardzo ważne jest pogłębianie swojej wiedzy w tej dziedzinie, żeby pojąć, iż dobre i szybkie pozycjonowanie stron internetowych w większości przypadków po prostu nie jest możliwe. Choć oczywiście niekiedy można spotkać się z takim sloganem, trzeba odnieść się do niego z rozwagą i dystansem, ponieważ raczej są to puste słowa. Niestety niektóre agencje marketingowe, czy freelancerzy zajmujący się prowadzeniem kampanii SEO stosują takie chwytliwe hasła, poszukując nowych klientów, którym chcą zaoferować swoje usługi. Jednak, czy takie słowa naprawdę mają pokrycie w rzeczywistości? Czy są oni w stanie zrealizować szybki proces pozycjonowania, który równocześnie będzie cechował się wysoką skutecznością? Wątpliwe, dlatego przed rozpoczęciem współpracy zawsze warto zweryfikować, jakie podejście do tego, ma podmiot, któremu chce się zlecić wykonanie opisywanego zadania, aby nie trafić na kogoś nieuczciwego i korzystającego z niewiedzy drugiej strony.

Proces pozycjonowania strony – jaką przyjąć postawę?

W przypadku procesu pozycjonowana użytkownik musi więc zastosować się do znanego powiedzenia, zgodnie z którym, na to, co dobre, trzeba poczekać. W związku z tym podstawowym składnikiem recepty na sukces pozostaje po prostu zmiana dotychczasowego sposobu myślenia o szybkim pozycjonowaniu stron www i uzbrojenie się w cierpliwość, bowiem upragnione efekty raczej nie pojawią się z dnia na dzień. Należy wytrwale czekać, zachować spokój i stale obserwować, czy wdrożone rozwiązania zaczynają działać, a w razie potrzeby dokonywać modyfikacji w pierwotnie obranej strategii SEO. Do mierzenia postępów można korzystać z takich narzędzi, jak: Google Search Console albo Google Analytics.

Dlaczego skuteczne pozycjonowanie w Google zajmuje tak dużo czasu?

Widać więc, że konieczne jest uświadomienie sobie, że SEO jest długoterminowym przedsięwzięciem i procesem o ciągłym charakterze, dlatego po prostu potrzebuje czasu, żeby zacząć działać i przynosić satysfakcjonujące wyniki. Pamiętaj, że kluczowe jest przyjęcie do wiadomości, że szybkie pozycjonowanie stron www oraz sklepów internetowych zależy od wielu różnorodnych czynników, które mogą mieć mniejszy lub większy wpływ na czas, w jakim konkretna witryna osiągnie topowe miejsce na liście wyników wyszukiwania na dane słowo kluczowe.

Od czego zależy czas oczekiwania na pierwsze, znaczące efekty pozycjonowania? Będzie to między innymi:

  • systematyczność stosowanych działań SEO,
  • rodzaj branży,
  • konkurencja oraz jakość i intensywność realizowanych przez nią działań SEO,
  • targetowane słowa kluczowe (dla przykładu użycie mniej konkurencyjnych fraz kluczowych pozwala szybciej wypozycjonować stronę internetową, dlatego niektóre biznesy, których specyfika na to pozwala, decydują się najpierw na pozycjonowanie lokalne),
  • wiek, autorytet oraz historia domeny,
  • aktualna widoczność strony w wynikach wyszukiwania,
  • stan techniczny witryny,
  • stopień złożoności struktury strony,
  • budowanie linków, a więc pozyskiwanie odnośników prowadzących do Twojej witryny,
  • regularne aktualizacje algorytmu wyszukiwarki Google,
  • ilość oraz jakość treści na stronie,
  • aktywność w mediach społecznościowych (poprzez promowanie treści w social media, czy branie udziału w dyskusjach),
  • budżet, od którego zależy zakres działań wdrażanych w ramach obranej strategii SEO.

Jak przyspieszyć proces optymalizacji strony? Konkretne działania SEO

Dobra wiadomość jest następująca – istnieje co najmniej kilka metod na to, żeby przyspieszyć nadejście momentu, w którym nadejdą efekty pozycjonowania strony internetowej. Co można zrobić? Punkt wyjścia stanowi profesjonalny audyt SEO, aby nie działać po omacku, tylko na podstawie wytycznych przeprowadzić optymalizację witryny.

Ponadto Google promuje dostarczanie użytkownikom wartościowych treści, a adresy URL z interesującym i unikalnym contentem są chętnie udostępniane dalej (na przykład na popularnych portalach społecznościowych). Zatem dla szybkich efektów trzeba zatroszczyć się między innymi o ten aspekt, dostarczając odbiorcom interesujące, poprawne stylistycznie i merytorycznie napisane teksty, w których znajdą oni informacje, jakich w danej chwili szukają. Nie można zapominać o tym, że opis strony głównej lub kategorii na podstronie albo artykuł blogowy powinien jednocześnie mieć odpowiednią strukturę, uwzględniającą zwłaszcza umiejętne zastosowanie nagłówków H1, H2, H3 itd.

Trzeba się postarać, żeby w publikowanych treściach zostały naturalnie wplecione słowa kluczowe (zaleca się stosować zwłaszcza prawidłowo dopasowane frazy długiego ogona, które zwykle są mniej konkurencyjne). Dodatkowo liczy się odpowiedni link building. Widać więc, że dla szybkiego pozycjonowania ważne jest dążenie do tego, żeby dostosować stronę do potrzeb użytkowników, aby korzystanie z witryny było intuicyjne i stanowiło źródło wyłącznie pozytywnych doświadczeń.

Czy szybkie pozycjonowanie stron internetowych jest możliwe? Podsumowanie

Teraz już wiesz nieco więcej na temat szybkiego pozycjonowania stron www. Masz też świadomość, że efekty, jakie przynosi strategia SEO, są uzależnione od wielu czynników, w wyniku czego wymienione powyżej rezultaty obserwuje się dopiero po upływie kilku tygodni, a nawet miesięcy od wdrożenia pierwszych działań. Aby nie czuć się rozczarowanym za konieczność trzeba więc uznać uzbrojenie się w cierpliwość oraz czekanie na to, aż Twojej stronie internetowej uda się osiągnąć wysokie pozycje w Google. Natomiast później trzeba robić wszystko, co możliwe, żeby na stałe utrzymać uzyskane rezultaty albo jeszcze bardziej poprawić widoczność witryny, bowiem pozycjonowanie to proces długofalowy, a więc nieustanna praca do wykonywania, która na dobrą sprawę nigdy się nie kończy.