Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

6 wskazówek – na co zwrócić uwagę planując konkurs na Facebooku?

Planowanie konkursu na facebooku - 6 wskazówek
Social Media Specialist
Ania 22 kwietnia 2020

Kluczem do skutecznie prowadzonego profilu firmowego na Facebooku jest zaangażowanie naszych fanów i zachęcanie do interakcji. Prowadząc Fanpage regularnie i aktywnie mamy wiele możliwości, które pomogą nam zwiększyć zasięgi i podnieść wyniki na naszym profilu. Jednym ze sprawdzonych sposobów na angażowanie użytkowników, a tym samym podnoszenie zasięgów jest tworzenie wartościowych konkursów.

W tym artykule dowiesz się jak zorganizować konkurs na Fanpage’u, który przyniesie Ci wiele korzyści, na przykład wizerunkowych. Jeśli chcesz zorganizować konkurs na swojej stronie, a nie jesteś pewien jak do tego podejść – ten wpis jest właśnie dla Ciebie. W kilku prostych krokach przedstawimy Ci 6 praktycznych wskazówek, jak dobrze i zgodnie z prawem zorganizować konkurs dla swoich Fanów na Facebooku.

1. Ustal swój Cel Marketingowy

Zanim przystąpimy do wymyślania koncepcji samej formy konkursu, musimy jasno określić swój cel marketingowyco chcemy osiągnąć przeprowadzając konkurs i jakie ma przynieść efekty dla naszej Marki.

Przykładowe cele konkursów na Facebooku:

  • Zwiększenie rozpoznawalności marki,
  • Wypromowanie nowego produktu,
  • Aktywizacja obecnych fanów lub dotarcie do nowych odbiorców,
  • Badanie opinii, skłonienie do zapisania się do Newslettera itp.

Na tym etapie najważniejsze jest, aby zdefiniować swój cel i grupę docelową planowanego konkursu. Ta decyzja będzie kluczowa do podjęcia dalszych kroków i efektów jakie osiągniemy.

2.  Kim są nasi odbiorcy?

Po ustaleniu celu naszego konkursu warto bliżej poznać naszych obecnych odbiorców i tych, którzy  są najbardziej aktywni na naszym profilu. Dlatego przed wymyśleniem zadania konkursowego odpowiedzmy sobie na pytanie – kim będą odbiorcy naszego zadania?

Wiek ma bardzo duży wpływ na to, jak postrzegamy media społecznościowe, w jaki sposób z nich korzystamy i w jakim stopniu jesteśmy na nich aktywni. Po dokonaniu analizy użytkowników możemy się dowiedzieć, jaki rodzaj konkursu najlepiej zaangażuje naszych użytkowników, biorąc pod uwagę między innymi takie kryteria, jak wiek czy płeć.

Korzystając ze statystyk Facebooka na Fanpage’u możemy zobaczyć przedział procentowy wszystkich obecnych fanów z podziałem na płeć i wiek.

Warto również sprawdzić w zakładce osoby, które zareagowały, jak wyglądają statystyki osób najbardziej aktywnych na naszym profilu. W ten sposób możemy dowiedzieć się kim są nasi obecni fani i wykorzystać te informacje do zaplanowania formy konkursu.

3. Regulamin

Zastanawiając się, na co zwrócić uwagę planując konkurs na Facebooku, nie wolno zapominać o złotej zasadzie: róbmy to legalnie!

Jeśli chcemy przeprowadzić konkurs na stronie firmowej, zapomnijmy o konkursach typu polub nasz profil i udostępnij post – wszystkie tego typu konkursy na Facebooku są niezgodne z regulaminem.

Każdy przeprowadzony konkurs musi mieć swój regulamin – pamiętajmy jednak, że uczestnicy konkursu nie będą chcieli czytać 10 stron A4. Przed publikacją postu konkursowego możemy opublikować regulamin w formie notatki, gdzie zamieścimy najważniejsze informacje dotyczące zasad i przepisów konkursu.

Co powinien zawierać regulamin konkursu na Facebooku?

  • Czas trwania konkursu,
  • Informacja: kto jest organizatorem konkursu,
  • Jaka jest nagroda,
  • Datę i godzinę ogłoszenia wyników,
  • W jaki sposób i gdzie zgłaszać reklamacje.

Wiele organizatorów konkursu nie zapoznaje się z regulaminem Facebooka, przez co często pojawiają się konkursy, które są niezgodne z zasadami tego portalu społecznościowego. Przed utworzeniem konkursu warto zapoznać się z oficjalnymi wytycznymi Facebooka, które znajdziemy pod tym linkiem: https://www.facebook.com/policies/pages_groups_events/#.

Pamiętajmy również, że organizator konkursu nie może:

  • wykorzystywać prywatnych osi czasu użytkowników,
  • wykorzystywać połączeń ze znajomymi uczestników,
  • wymagać oznaczania użytkowników lub ich znajomych na zdjęciach,
  • wykorzystywać mechanizmu check-in (meldowania się w Twoim miejscu).

Jak widać powyżej, nie możemy od uczestników konkursu wymagać udostępnienia posta, polubienia strony czy oznaczania znajomych w poście jako warunku uczestnictwa w konkursie. Możemy jednak zachęcić użytkowników do udostępnienia posta konkursowego.

4. Jasne Kryteria

Zbyt skomplikowane zadanie konkursowe może przynieść odwrotne efekty do zamierzonych. Nie ma sensu wymyślać rozwiązania, którego nikt wcześniej nie stosował. W tym wypadku warto zdać się na sprawdzone metody. Zasady konkursu powinny być jasne i zrozumiałe dla wszystkich uczestników.

Planując zadanie konkursowe weźmy pod uwagę czy nie będzie ono zbyt skomplikowane i wymagające dla odbiorcy, co na starcie może zniechęcić do udziału w nim. Dlatego ważne jest też, aby opis konkursu był jak najbardziej zrozumiały dla wszystkich – napisany prostym językiem, bez zbędnych komplikacji.

5. Nagroda

Nie możemy zapomnieć o najważniejszym – nagroda dla osoby, która wygra rozstrzygnięty konkurs.

Nie ma się co oszukiwać – aby konkurs odniósł sukces nagroda powinna być atrakcyjna dla użytkowników i zachęcać do wzięcia w nim udziału. Wykorzystanie w tym celu zalegających starych gadżetów reklamowych nie będzie dobrym rozwiązaniem.

Najlepiej aby nagroda była ściśle związana z działalnością firmy. Powodzeniem cieszą się konkursy Facebookowe, w których wygraną są produkty lub usługi naszej firmy. W przypadku branż, gdzie nie jest to możliwe, nagrodę można powiązać bezpośrednio z tematem konkursu, w formie vouchera, bonu, biletów na koncert itp.

6. Ogłoszenie wyników

Nie przeciągajmy terminu ogłoszenia zwycięzców, uczestnicy konkursu nie lubią zbyt długo czekać na wyniki. Dobrą praktyką jest ogłaszanie wyników nie później, niż 48 h po zakończeniu konkursu. Aby ogłosić wyniki możemy oznaczyć zwycięzcę pod postem konkursowym, prosząc o wiadomość prywatną w celu przekazania informacji np. do wysyłki nagrody. Dzięki temu uczestnicy szybko dowiedzą się, że konkurs dobiegł końca i kto go zwyciężył.

Po zakończeniu organizowanego konkursu i ogłoszeniu wyników czas przeanalizować, jakie przyniósł efekty względem wyznaczonych przez nas wcześniej celów. Warto zwrócić uwagę na zaangażowanie użytkowników: ile osób podjęło reakcję, jaki był odbiór konkursu, czy był chętnie udostępniany i przede wszystkim – czy zrealizował nasz cel. Po każdym konkursie warto wyciągać wnioski z przeprowadzonych działań i wykorzystać je do dalszej komunikacji na Fanpage’u.

Przykłady angażujących konkursów na Facebooku

Poniżej przedstawiamy kilka przykładów angażujących konkursów, przeprowadzonych na Facebooku. Czasami wystarczy wykorzystać RTM (Real Time Marketing), jak w przypadku przykładu nr 1, aby zaangażować odbiorców do wspólnej zabawy i tym samym, zwiększyć zasięgi.

Wybrane posty pokazują, jak można w prosty sposób zorganizować konkurs na Fanpage’u i zaangażować swoich fanów. Pamiętajmy – konkurs kreatywny to najczęściej ten najprostszy do przygotowania.

  1. Konkurs z wykorzystaniem RTM – marka Purina w reakcji na obecną sytuację zachęca do udostępnienia zdjęć ze swoim zwierzakiem. Dla grupy odbiorców, wśród których znajdują się ulubieńcy zwierząt, jest to przyjemna forma konkursu. Każdy właściciel pupila na pewno ma wiele zdjęć, które mógłby wykorzystać w tym konkursie, więc jeśli nie ma okazji zrobić nowych – wciąż może wziąć w nim udział.

Przykład konkursu na Facebooku

  1. Marka Rebel – zorganizowała konkurs dla swoich fanów, angażując ich poprzez rozwiązanie zagadki, a w nagrodę oferując grę strategiczną. Oto przykład powiązania nagrody bezpośrednio z marką produktu.

konkurs Facebookowy

  1. Marka Heinz wykorzystała dość kuriozalne zdjęcie, które bardzo szybko przykuło uwagę i stało się obiektem żartów wśród internatów. W tym wypadku był to oczywiście zamierzony efekt.

screen z Facebooka

Podsumowanie – czego unikać organizując konkurs na Facebooku

Na koniec – krótkie podsumowanie najważniejszych kwestii, których należy unikać, przygotowując konkurs na Facebooku:

  • „Losowanie” – unikajmy w treści posta konkursowego takiego sposobu wyłaniania zwycięzcy, czyli przypadkowo wylosowanej osoby. Zasady konkursu powinny być jasno ustalone: kto wygrywa i dlaczego. Przypadkowy wybór zwycięzcy w świetle ustawy o grach hazardowych, jest grą losową, którą regulują przepisy:

Art. 2. 1. Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku.

  • Oznacz, polub, udostępnij – tak jak pisaliśmy we wcześniejszej części artykułu, tego typu praktyki są niezgodne z zasadami Facebooka. Polubienie, oznaczenie znajomego, udostępnienie posta konkursowego nie może być warunkiem udziału w konkursie!
  • Regulamin konkursu – nie może być w formie pliku, nie może być zbyt długi, musi być jasny, zrozumiały i przejrzysty. Nie zapomnijmy udostępnić regulaminu z wcześniej wskazanymi wytycznymi, przed opublikowaniem posta konkursowego.

Aby zorganizować konkurs na Facebooku dla Twojej marki, nie musisz wymyślać nowego rozwiązania, jednak ważne jest aby pamiętać o 6 wskazówkach, które opisaliśmy w tym artykule. Ważną kwestią jest również to, aby konkurs przeprowadzić legalnie – zgodnie z regulaminem Facebooka.

Aktywność użytkowników w naszych mediach społecznościowych jest bardzo ważna, a konkurs to  jedna z najprzyjemniejszych aktywności dla naszych użytkowników. Dlatego właśnie warto go organizować.

Teraz już wiesz jak przygotować konkurs na Fanpage’u Twojej Marki – więc do dzieła! Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o działaniach na Facebooku, zapraszamy do zapoznania się również z naszym artykułem https://advist.pl/strategia-marketingowa-w-social-mediach-5-krokow/.