Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych?

Kanibalizacja słów kluczowych
Dawid 25 sierpnia 2020

Czy wiesz, że najczęściej wybieranym polskim imieniem dla nowo narodzonych dzieci w 2018 oraz 2019 roku był Antoni? Za kilka dobrych lat, każdy z nich będzie uczęszczał do szkoły podstawowej i na pewno usłyszy budzące zgrozę każdego ucznia słowa „dzisiaj do odpowiedzi zapraszam Antoniego”. Jak myślicie, który z nich wstanie do odpowiedzi? Spuszczając głowę w dół – pewnie nikt. Z racji tego, że będzie ich w klasie prawdopodobnie kilku – ciężko będzie wskazać tego odpowiedniego (chyba, że zostanie wskazany po nazwisku lub numerku w dzienniku). Dlaczego przytoczyłem ten przykład w niniejszym wpisie? Ponieważ ma dużo wspólnego z SEO, a dokładniej z kanibalizacją słów kluczowych.

Spis treści:

Co to jest kanibalizacjia słów kluczowych?

Określenie „kanibalizacja” wydaje się bardzo przerażające, jeśli weźmiemy pod uwagę jego pierwotne znaczenie. W niniejszym wpisie omówię jego SEO’wą wersję. Z kanibalizacją słów kluczowych mamy do czynienia wtedy, kiedy więcej niż jedna podstrona w serwisie zostanie zoptymalizowana pod to samo słowo kluczowe i ma zbliżone treści do innej. Wtedy, w wynikach organicznych na wskazane słowo kluczowe rotuje kilka różnych adresów URL, ponieważ Google chce wyświetlić najbardziej odpowiednią podstronę dopasowaną pod zapytanie użytkownika w SERP’ach. Sytuacja ta powoduje, że dwie lub więcej podstron z ten samej domeny stanowią dla siebie konkurencję i wzajemnie „zjadają się” w walce o pozycje w wynikach wyszukiwania. To przykre!

Przyczyny kanibalizacji

Przyczyn pojawiania się zjawiska kanibalizacji słów kluczowych można szukać już na etapie planowania struktury serwisu. To w tym procesie tworzenia nowej witryny internetowej powinien uczestniczyć Specjalista SEO, który wskaże ewentualne zagrożenia dla przyszłej kondycji strony w wynikach wyszukiwania i zasugeruje inne rozwiązania.

Kolejną przyczyną kanibalizacji może być na przykład zła organizacja wpisów na blogu. Dlaczego? Weźmy pod lupkę dwa poniższe adresy URL, gdzie zaprezentowano przykłady kanibalizacji:

  • pl/uslugi/wypozyczalnia-samochodow-z-kierowca
    • Title: Wypożyczalnia samochodów z kierowcą | Domena
    • H1: Wypożyczalnia samochodów z kierowcą
    • Treść: 2500 znaków, 15 powtórzeń słowa kluczowego „wypożyczalnia samochodów z kierowcą”
  • pl/blog/wypozyczenie-samochodu-z-kierowca-czy-sie-oplaca
    • Title: Wypożyczalnia samochodów z kierowcą – czy się opłaca? | Domena
    • H1: Wypożyczalnia samochodów z kierowcą – czy się opłaca?
    • Treść: 3000 znaków, 11 powtórzeń słowa kluczowego „wypożyczalnia samochodów z kierowcą”

Widać, że wiodącym słowem kluczowym w obu adresach URL jest fraza „wypożyczalnia samochodów z kierowcą”. Jak myślicie – czy występuje tu zjawisko kanibalizacji? Owszem – występuje i gwarantuję, że wpłynie to na rotację wyników w wynikach wyszukiwania.

Innym przykładem kanibalizacji słów kluczowych może być tworzenie tagów na frazy, pod które zoptymalizowane są inne adresy URL, czy brak optymalizacji podstron, będących wynikiem filtrowania, sortowania lub wyszukiwania na Twojej stronie.

Jak sam widzisz – przyczyn kanibalizacji słów kluczowych może być bardzo wiele – większość z nich jest popełniana zupełnie nieświadomie.

Jak wykryć kanibalizację słów kluczowych?

Najprostszym sposobem będzie analiza wyników wyszukiwania oraz analiza tego, jakie adresy URL wyświetlają się na określone słowa kluczowe. Jeśli zauważysz, że od czasu do czasu dla danej frazy adresy URL się rotują – masz do czynienia ze zjawiskiem kanibalizacji słów kluczowych.

przykład kanibalizacji

Niestety, manualna analiza wyników wyszukiwania dla setek lub tysięcy słów kluczowych jest praktycznie niemożliwa. Dlatego warto skorzystać z narzędzi, które są niezwykle pomocne w tym zakresie.

SENUTO – raport kanibalizacji słów kluczowych

W narzędziu SENUTO (o którym niejednokrotnie wspominaliśmy) można sprawdzić, czy Twoja domena ma problem ze zjawiskiem kanibalizacji słów kluczowych.

Senuto i kanibalizacja

Przeczytaj także nasz inny wpis i poznaj listę darmowych i płatnych narzędzi SEO!

Po wpisaniu nazwy domeny pokazuje nam się lista fraz, na które rankują różne adresy URL. Możemy porównać dane na podstawie wyników organicznych z wczoraj, poniedziałku oraz poniedziałku w zeszłym tygodniu. Taki zbiór danych jest bardzo pomocny przy analizie kanibalizacji słów kluczowych oraz zebrania adresów URL podstron, które stanowią dla siebie konkurencje w obrębie jednej domeny.

Kanibalizacja słów kluczowych

Jak widać na powyższym przykładzie – w zakładkach „Adres URL” oraz „Poprzedni URL (wczoraj)” pojawiają się dwa różne adres URL. O ile w wierszu pierwszym – nie miało to dużego wpływu na pozycje – tak przykład w wierszu drugim zanotował spadek o 23 pozycje(!).

Skutki kanibalizacji

Kanibalizacja, która może występować w Twojej domenie jest w stanie doprowadzić do wielu niepożądanych sytuacji, są to m.in.:

  • Obniżenie rankingu Twojej domeny na dane słowo kluczowe w bezpłatnych wynikach wyszukiwania
    Jeśli Ty, w obrębie swojej witryny internetowej nie potrafisz zadbać o odpowiednią optymalizację strony – dlaczego Google miałby promować Cię w swojej wyszukiwarce?
  • Skoki pozycji co kilka dni
    To bezpośrednio przełoży się na ruch na Twojej stronie internetowej
  • Brak wykorzystanego potencjału Twojej domeny
    W rezultacie nie będziesz zwiększał ruchu organicznego

Przeczytaj także nasz inny wpis, aby dowiedzieć się jakie korzyści daje pozycjonowanie strony!

Jak radzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych?

Na początku zdiagnozuj, czy masz do czynienia ze zjawiskiem kanibalizacji słów kluczowych. Sprawdź, czy słowa kluczowe na których występuje zjawisko kanibalizacji są dla Ciebie istotnymi frazami. Jeśli tak – zacznij działać!

  • Uporządkuj strukturę swojej strony
    Zadbaj o odpowiednią strukturę kategorii, tagów czy innych stron agregujących treści lub produkty
  • Zaplanuj, o czym możesz pisać na swoim blogu
    Nie twórz wpisów, które będą stanowić „konkurencje” dla Twoich produktów lub usług
  • Zastosuj w sposób prawidłowy tagi kanoniczne
    W przypadku, jeśli konkurują ze sobą strony będące wynikiem wyszukiwania, filtrowania lub sortowania
  • Scal treści
    Finalnie, na jednej podstronie zamieścisz więcej contentu. Nie zapomnij wtedy o przekierowaniu 301!
  • Popraw linkowanie wewnętrzne
    Nie dopuść do sytuacji, gdzie pod tymi samymi lub zbliżonymi anchorami będziesz linkować do różnych podstron!

Podsumowanie – przyczyny i skutki kanibalizacji

W naszej agencji SEO przeanalizowaliśmy już wiele przykładów kanibalizacji słów kluczowych, dla różnych typów portali. Wyciągnęliśmy na tej podstawie kilka wniosków, które najczęściej powodują kanibalizację:

  • zła architektura informacji – czyli: współistnienie minimum dwóch podobnych stron/kategorii/tagów oraz brak odpowiedniej liczby stron/kategorii/tagów
  • zbyt dużo artykułów o bardzo podobnej lub tej samej tematyce
  • niespójne linkowanie wewnętrzne – jeżeli ten sam anchor text wykorzystujemy do linkowania różnych podstron, te podstrony, które są dla nas najważniejsze nie będą miały wystarczającej liczby linków wewnętrznych
  • niespójne linkowanie zewnętrzne – ten sam anchor text wykorzystywany jest przy pozyskiwaniu linków zewnętrznych.

Problem kanibalizacji słów kluczowych wcale nie jest rzadko spotykanym zjawiskiem. Wręcz przeciwnie, może wystąpić na każdej stronie internetowej, która będzie bardziej rozbudowana niż prosta wizytówka. Jeżeli problem pojawia się zbyt często i zaczynasz dostrzegać negatywne skutki – uważnie przyjrzyj się swojej stronie. Zastosuj się do naszej diagnozy przyczyn i wyeliminuj problem. Dzięki temu przyczynisz się do ogólnej poprawy widoczności Twojego serwisu. A jeżeli nie jesteś w stanie poradzić sobie z tym problemem na własną rękę, skorzystaj z pomocy naszych doświadczonych specjalistów SEO!