Dołącz do naszego zespołu - sprawdź kogo szukamy REKRUTACJA

Jak sprawdzić pozycję w Google – monitoring efektów pozycjonowania w wyszukiwarce

jak sprawdzić pozycję w Google
Junior SEO Specialist
Przemysław 4 lutego 2020

Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem, który wymaga podjęcia wielu działań sprzyjających jak najlepszych wynikom w wyszukiwarkach. Do monitorowania słów kluczowych niezbędne jest regularne sprawdzanie pozycji w Google. Ten wpis okaże się pomocny dla wszystkich poszukujących odpowiedniego rozwiązania zarówno bezpłatnego, jak i płatnego.

Spis treści:

Czynniki, które wpływają na pozycję strony w Google

Nie będzie zaskoczeniem, jeśli napiszę, że jedną z metod jest ręczne sprawdzanie wyników wyszukiwania. Nie potrzebujemy żadnych zewnętrznych narzędzi, aby dowiedzieć się, na której pozycji znajdzie się nasza strona w Google. Już teraz zdradzę, że nie jest to optymalna metoda do tych celów. Wpisywanie ręczne fraz kluczowych do wyszukiwarki jest bardzo czasochłonne, a wyniki różnią się od siebie m.in. ze względu na następujące aspekty:

  • historię wyszukiwania użytkownika
  • pliki cookies przypisane do konta Google
  • aktualną lokalizację wyszukującego

Personalizacja wyników służy jak najlepszemu dopasowaniu SERPów do intencji wyszukującego. Jednak nam zależy przede wszystkim na dostarczeniu raportu pozycji nienaruszonego przez czynniki wewnętrzne. Rozwiązaniem jest wylogowanie się z konta Google lub otwarcie w przeglądarce okna incognito (w Chrome jest to skrót Ctrl + Shift + N), które zapewni nam obiektywne wyniki wyszukiwania.
Robiąc SEO, z reguły zależy nam na większej ilości fraz, więc ręczna metoda na dłuższą metę okaże się bardzo nieefektywna, dlatego polecam wybrać z tego artykułu jedno z dostępnych narzędzi do sprawdzania pozycji w Google.

Dlaczego warto sprawdzać pozycje strony w wyszukiwarce Google?

Zanim przejdziemy do listy polecanych narzędzi do monitoringu pozycji w Google, warto uświadomić sobie, jakie zalety niesie za sobą ten proces. Zaliczamy do nich:

  • weryfikację efektów swoich działań – Pozycjonując stronę internetową dokonujemy wielu zmian, więc niezbędne jest monitorowanie efektów. Korzystając z odpowiednich narzędzi możemy dodawać notatki, gdzie obok daty zamieścimy czynności, które wykonaliśmy, aby poprawić pozycję w wyszukiwarce. Analizując sytuację, możemy obserwować skutki naszych poczynań.
  • sprawdzenie agencji SEO – jeśli zleciliśmy działania optymalizacyjne agencji, możemy zobaczyć jak efektywne są jej działania. Mając podstawową wiedzę na temat sprawdzania pozycji w wyszukiwarce Google, możemy za darmo sprawdzić najważniejsze dla nas frazy kluczowe. W płatnych programach istnieje możliwość przekazania danych do logowania klientowi, aby mógł samodzielnie zweryfikować transparentność agencji marketingu internetowego.
  • analiza konkurencji – to działanie, które jest kluczowe w każdej branży. Monitoring słów kluczowych można również wykorzystać badając zmiany u konkurencji i wyciągając z tych danych istotne informacje.

Pamiętajmy również, że pozycja pozycji nie równa. Warto więc obserwować, jak prezentują się wyniki wyszukiwania dla danej frazy. Może okazać się, że pomimo wysokiej pozycji w wyszukiwarce, możemy zgarniać mało ruchu. Powodem może być chociażby udział rich snippetów, czy rozszerzonych map Google’a.

Upewnijmy się też, czy nasza strona jest zaindeksowana w wyszukiwarce. Wystarczy prosta komenda: site:nazwa-domeny.pl, a następnie odnalezienie interesującej nas podstrony. Jeśli jej nie znajdziemy – uruchamiamy Google Search Console i zgłaszamy delikwenta do indeksacji.

Przejdźmy teraz do najważniejszej części artykułu, czyli narzędzi do monitoringu pozycji w Google.

Darmowe narzędzia do sprawdzania pozycji w Google

Poza metodą „ręczną”, o której wspomniałem na samym początku, dobrym źródłem do weryfikacji pozycji w wyszukiwarce jest:

Google Search Console

Jedno z najważniejszych narzędzi w pracy specjalisty SEO. W pełni darmowy kombajn zapewnia nam m.in. kontrolę nad indeksowaniem naszych podstron, weryfikacją błędów, dostępnością danych strukturalnych, ale również zapewnia nam przydatne statystyki! Wystarczy zalogować się na swoje konto w Google Search Console, a następnie przejść do zakładki „Skuteczność” i kliknąć w „Wyniki wyszukiwania”.

skuteczność - Google Search Console

Po prawej stronie Google pokaże nam wiele przydatnych danych, jak:

  • łączna liczba kliknięć
  • łączna liczba wyświetleń
  • średni CTR
  • średnia pozycja

To właśnie w tym miejscu możemy zaobserwować, na jakiej pozycji pojawiamy się w Google. Oprócz tego, analizując dodatkowe informacje, możemy m.in. zweryfikować potencjał podstron, definiując te najlepsze i znajdując te, które wymagają naszej pracy.

zapytania - Google Search Console

Cały raport dostępny jest pod przyciskiem oznaczonym strzałką. Możemy w Excelu dopracować szczegóły i wysnuć odpowiednie wnioski.

G Spot Intensys

To prosta aplikacja, która łączy się z wyszukiwarką Google, a następnie przeszukuje wyniki z pierwszych 10 stron. Aplikacja jest w pełni darmowa, jednak posiada swoje ograniczenia. Można sprawdzić jedynie 5 fraz na raz, a z jednego IP nie więcej niż raz, można dokonać tego zabiegu. Takie zachowanie aplikacji ma na celu uniknięcie nadużycia ze strony Google’a. Jest to rodzime rozwiązanie, więc warto wspierać. Tak prezentuje się strona główna https://gspot.intensys.pl/ :

intensys tool

Działanie jest banalnie proste, zachęcam do wypróbowania!

Webpozycja.pl

Polskie narzędzie, które udostępnia monitorowanie fraz w Google dla 10 domen, pozwalając na 15 wyszukiwań dziennie. Warto przetestować tę stronę, jeśli nie potrzebujemy wyników dla dużej ilości słów kluczowych.
Jeśli zdecydujemy się na płatną wersję, naturalnie program staje się bardziej interesujący. Dostępne mamy 3 możliwości:

  • Pakiet Premium+: od 19 zł / miesiąc
  • Pakiet VIP+: od 89,90 zł / miesiąc
  • Pakiet Agencja+: 155 zł / miesiąc

Dla przykładu, najdroższy pakiet to możliwość monitorowania w wielu wyszukiwarkach (Google, Bing, Yahoo, Seznam, Youtube), 1000 dostępnych domen czy 500 wyszukiwań mobilnych.

Monitoring pozycji od Blumo

Pod tym adresem https://www.blumo.pl/sprawdz-pozycje-strony.html znajdziemy równie prosty i skuteczny monitor pozycji online. W tym przypadku otrzymamy także raport z pozycji dla wyszukiwarki Bing i Yahoo.

monitoring pozycji

Serprobot

Darmowym narzędziem w podstawowej wersji do monitoringu pozycji w najbardziej popularnych wyszukiwarkach jest również Serprobot. Do wyboru mamy region i odpowiadającą mu wersję przeglądarki Google, następnie wystarczy wpisać nazwę domeny i interesujące nas słowa kluczowe. Serprobot udostępnia również możliwość porównania się do konkurencji.

Osoby, które docenią tę platformę, mogą zatrudnić jednego robota już od 5 dolarów miesięcznie. Serprobot może być świetną propozycją dla małych agencji, które pozycjonują strony na różne kraje (pozycjonowanie zagraniczne).

Darmowy monitoring słów kluczowych dla niewymagających

Jeśli zależy nam na sprawdzaniu pozycji w Google, zdecydowanie warto przetestować te narzędzia. Problem pojawia się jednak, kiedy nasze zapotrzebowania na ilość fraz wzrastają, a pozycjonujemy więcej niż jedną stronę internetową. Z takim wyzwaniem mierzą się agencje SEO, które potrzebują kompletnego narzędzia zapewniającego nieograniczony dostęp do danych z monitorowanych pozycji. Na szczęście mamy wiele rozwiązań spełniających oczekiwania najbardziej wymagających SEOwców.

Płatne narzędzia do monitoringu pozycji w Google

Senuto

Pierwszą platformą, o której wspomnę jest Senuto. Jest to narzędzie wielofunkcyjne służące do analizy widoczności, jednak posiada wiele dodatkowych opcji, jak chociażby monitoring.

Monitoring w Senuto – jak skonfigurować i jak korzystać?

Głównym założeniem monitoringu jest możliwość codziennego sprawdzania pozycji dla wybranej domeny, na słowa kluczowe, które sami zdefiniujemy. W pierwszej kolejności należy utworzyć projekt.

senuto

Następnie wypełniamy informacje, o które prosi nas Senuto odnośnie monitorowanej strony. Kolejnym krokiem będzie wypełnienie słów kluczowych, które chcemy obserwować. Możemy wypisać je po kolei, lub zaimportować z pliku z rozszerzenie .csv. Warto również pogrupować słowa kluczowe w adekwatne kategorie. Ostatnim krokiem będzie wskazanie konkurencji, co pozwoli na pełny monitoring naszej domeny w sieci.

Poprawnie skonfigurowany monitoring w Senuto dostarcza nam wiele cennych informacji:

  • informacja o wzrostach (ile fraz poprawiło swoją pozycję)
  • brak zmian w pozycjach
  • spadki
  • potencjał
  • wykorzystany potencjał
  • średnia pozycja
  • ekwiwalent reklamy płatnej

Dostajemy również wykres, dzięki którym możemy odczytać efektywność naszych działań.

W kwestii monitoringu pozycji bardzo ważny będzie dla nas raport „Pozycje”, gdzie bezpośrednio możemy podejrzeć aktualne miejsca i adres URL, na który rankuje dane słowo kluczowe.

Monitoring pozycji w Senuto bardzo dobrze sprawdzi się przy pozycjonowaniu sklepów internetowych, pozycjonowaniu szerokim czy pozycjonowaniu lokalnym.

SeoStation

Zdecydowanie godnym polecenia narzędziem, w kwestii monitoringu fraz, jest SeoStation. Specjaliści SEO znajdą w nim starannie przekazane dane na temat pozycji w wyszukiwarce Google. SeoStation może pochwalić się transparentnością, dzięki darmowych kontom, które można udostępniać klientom, aby samodzielnie sprawdzili efektywność działań agencji. Kolejną zaletą jest posiadanie wersji mobilnej (zobacz u nas na blogu jakie są najważniejsze różnice pomiędzy wersją desktopową i mobilną), co zapewnia szybki i wygodny dostęp do danych. SeoStation prezentuje kilka wariantów, w zależności od naszych potrzeb:

  • Webmaster – 50 fraz, 1 rok przechowywania danych, 27 zł miesięcznie
  • Specialist – 100 fraz, 2 lata przechowywania danych, 47 zł miesięcznie
  • Pro – 300 fraz, 3 lata przechowywania danych, 97 zł miesięcznie
  • Enterprise – 500 fraz, 3 lata przechowywania danych, 127 zł miesięcznie

W SeoStation możemy ustawić wybraną lokalizację, zobaczyć pozycje w mapach czy monitorować subdomeny. Narzędzie udostępnia szereg dodatkowych danych, jak monitoring Trust Flow i Citation Flow, monitoring liczby backlinków, grupowanie stron i fraz, zaawansowane wykresy czy ustawienia alertów.
Monitoring za pomocą tego narzędzia SEO możemy przetestować za darmo przez 2 tygodnie.

Stat4Seo

System do monitorowania pozycji Stat4Seo to narzędzie, z którego obecnie korzystam podczas sprawdzania pozycji w Google. Najbardziej cenię w nim przejrzystość danych, prosty interfejs, różne wersje językowe i niezawodność. Do głównych zalet Stat4Seo należą:

    • proste dodawanie stron do monitoringu
    • możliwość podzielenia fraz na grupy
    • raporty z pozycji w 3 różnych formach (tabela oraz wykres Flash, pdf, .csv)
    • możliwość utworzenia w systemie konta dla klienta
    • obliczanie kosztów pozycjonowania
  • możliwość dodawania Proxy
  • system fakturowania
  • dodawanie notatek (np. z przeprowadzonych działań SEO)

stat4seo

Powyższy screen z programu Stat4Seo przedstawia kategorię fraz, następnie słowa kluczowe dodane do monitor pozycji. Zielone kwadraty oznaczają naturalnie wzrost względem poprzedniego dnia, natomiast czerwone spadek. W przypadku braku zmiany, program nie generuje dodatkowego zabarwienia. W łatwy sposób możemy sprawdzić adresy URL, na które rankuje dane słowo kluczowe (na obrazku celowo zostało ukryte), a także po najechaniu kursorem, mamy możliwość sprawdzenia, która podstrona odpowiadała w konkretnym dniu na wybraną frazę. Czerwony trójkąt w prawym górnym rogu oznacza, że na to słowo kluczowe znajdujemy się w TOP 3 w mapach Google.

Skrypt do systemu monitorowania pozycji można zamówić przez oficjalną stronę Stat4Seo.

Seo-Stat

Przedostatnią propozycją do sprawdzania słów kluczowych w wyszukiwarce jest Seo-Stat. Narzędzie pozwala na monitorowanie 20 fraz za darmo. Program sprawdza również parametry domeny, takie jak site czy ilość linków. Zaletą tego narzędzia jest dostępność wielu wyszukiwarek. Oprócz Google są to: Bing, Yahoo, Yandex czy Seznam. Ceny pakietów zależne są od ilości domen i fraz, które chcemy sprawdzać.

ASPS

ASPS, to akronim od słów: Automatyczne sprawdzanie pozycji strony. Monitoring w tym narzędziu jest przyjemny ze względu na ciekawy layout i funkcjonalności. System działa na urządzeniach mobilnych. Na stronie głównej https://asps.pl/ znajdziemy szereg zastosowań, które program zapewnia. Do najfajniejszych należą:

  • pozycje z wyników wyszukiwania dla telefonów
  • grupowanie fraz
  • udostępnianie statystyka za pomocą odnośnika
  • porównanie pozycji z dowolnym konkurentem
  • powiadomienia na ekran urządzenia.

System do monitorowania pozycji w Google można darmowo przetestować. ASPS zyskuje na popularności ze względu na swoją wszechstronność, ale też prostotę.

Podsumowanie

Monitoring pozycji w Google to fundament dla każdego, kto interesuje się wybraną stroną internetową. Właściciele witryn mogą korzystać z dostępnych narzędzi, aby kontrolować działania agencji SEO, a specjaliści wykorzystywać je do masowych analiz przeprowadzanych czynności, weryfikacji efektów, raportowania i dążenia do ostatecznej konwersji. Przede wszystkim warto przekonać się do darmowych narzędzi, jeśli nie potrzebujemy pełnego wsparcia specjalistycznych programów. Dla agencji zajmujących się optymalizacją i pozycjonowaniem, koniecznie będzie przetestowanie dostępnych platform i wybranie tej, która spełni oczekiwania specjalistów SEO.

Jeżeli zainteresowała Cię tematyka zawarta w tym wpisie, koniecznie przeczytaj jak zacząć pozycjonowanie stron!

Zobacz również naszą listę darmowych i płatnych narzędzi SEO.

A Wy, jakie macie sposoby na monitoring fraz kluczowych w Google? Korzystacie z bezpłatnych czy płatnych rozwiązań? Może znacie narzędzie, które zostało pominięte w artykule? Dajcie koniecznie znać w komentarzach!